Inte haft mycket tid.

Idag har jag inte haft tid att skriva inlägg för jag har varigt på varbergs fästning=)
Det var faktiskt imer intressant än jag hade väntat mig !
Först så följde jupiter (vi har delat in klasserna i 2 grupper) med och så gick vi till en trappa och pratade om t.ex. drottningar och kungar på den tiden. SEdan gick vi till en plats vid en typ port;P
Där så pratade vi om hur mycket krig det var då och sånt xD
Sedan gick vi ner i en tunnel, det var inga troppor det var som en rutschkana :P
Det var jätte läskigt för det var mörkt och alla hade sprungit ner men jag gick ner.
Så jag var där och gick där själv ca 10-12 meter ner i marken XD
Där nere pratade vi om fångar som hade fått bära ner mat/Vatten/Kanoner till soldaterna när det var krig. LÄSKIGT.
Sedan gick vi in i ett annat rum där nere och det var där fångarna hade suttit.. i det kål svarta rummet. USCH! Hon som ledde oss under denna expidition;P Hon sa att vi skulle testa hur svart det var. Men jag och min kompis sprang ut och sa NEJ TACK!;)
Hehe aa vi fick stå där ute.. Helt själva... 10-12 meter ner i marken!
Haha mina ben skakade så mycket att när jag hörde ett ljud i gången så blev jag så rädd att jag skrek!
Det är inte kul första gången men om man kanske gör det igen kanske det är kul?:)
Kanske men jag ska nog inte göra om det på några år nuXD
Sedan gick vi en annan väg ut som var lite snabbare vilket jag tyckte var bra!;)
När vi hade kommit ut så gick vi in på "inne gården".
Där fanns det en brunn med jätte mycket vatten i. Hon som ledde oss sa att det var där fångar (när dom jobbade inte satt i hålorna) så fick dom gå ner för den nästan söndriga stegen för att hemta vatten. När man är i "inne gården" så ser man alla fängelse fönster. Hon som ledde oss sa att till och med kvinnor med barn fick sitta inne i hålorna eller slita. HEMSKT tycker jag! Det är faktiskt mycket bättre idag! Sedan skulle vi äta våran mat sallad=) Jag åt pasta sallad och så drack jag en festis:)
Sedan var det dags för andra rund turen som INTE var lika läskig som den första! Vi fick se BoxStensMannen... Inte så kul men det var spännande att titta på kläderna han hade haft på sig. Det var riktigt häftigt att se en äkta medeltids dräkt! Man såg skorna och allt han kan ha haft på sig!
Allt mellan konstiga luvor till söndriga skor^^)
Sedan fick man gå fritt i hela huset! Det var flera vårningar! Med tavlor och leksakt tracktorer=)
Sedan fick man handla vad man ville. Man fick ta med pengar ju ;P
Jag köpte ett armband och en bläck fjäder:)
Sedan fick man glass!:)
Jag tog en sandvic:)
Man fick bara ta en glass för max 15 kr!
Jag hade velat ha en magnum men jag tog ju en sandvic^^)
Oj detta blev mycket text!
aja jag har ju faktiskt gjort många saker som ni kan läsa där uppe^^

//Jessica


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0